.::*شهر دارالمومنین و شهید پرور زاویه *::.

زاویه شهر شهدا،شهر اخلاق،شهر ایمان،شهر تولید و شهر علم است و انشاالله باشد. شهر خوب دست یافتنی نیست بلکه ساختنی است

.::*شهر دارالمومنین و شهید پرور زاویه *::.

زاویه شهر شهدا،شهر اخلاق،شهر ایمان،شهر تولید و شهر علم است و انشاالله باشد. شهر خوب دست یافتنی نیست بلکه ساختنی است

.::*شهر دارالمومنین و شهید پرور زاویه *::.

زاویه در طول جغرافیایی 50 درجه و 35 دقیقه و در عرض جغرافیایی 35 درجه و 24 دقیقه قرار گرفته است.(مفخم، 1339:‌ 234)
این شهر در شهرستان زرندیه قرار گرفته و فاصله آن با تهران 80 کیلومتر ، با شهر ساوه 45 کیلومتر و با مر کز شهرستان(شهر مأمونیه) 10 کیلومتر است.
زاویه بنا بر تصویب وزرای عضو کمیسیون سیاسی دفاعی هیئت دولت در سال 1362 ش به شهر تبدیل شد و شهرداری آن تا سال 1386 درجه 4 را در میان شهرداری های کشور حائز بوده است.(نک: آمار شهرداری های کشور در سال 1386)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

طبیعت شهر زاویه

جمعه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۳، ۰۳:۰۰ ب.ظ

طبیعت زاویه

زاویه سایر بخش های عمده ای از استان مرکزی در منطقه آب و هوایی صحرایی سرد قرار گرفته است. این شهر در دشتی هموار با پوشش نیمه بیابانی واقع شده است از اینرو فاقد مراتع و علف زار و یا پوشش جنگلی بوده است. عمده رستنی های زاویه از نوع گیاهان و درختان بیابانی و نیمه بیابانی است. درختانی چون انار، مو، چنار و توت، پسته از نمونه های رستنی این شهر به شمار می رود. همچنین باید به گیاهی با عنوان محلی «اَلْقون» اشاره کرد. کوههای مشهور زاویه شامل کوه قِلیچ، قُناق،  تَکّه داغی است که در حدود 6 کیلومتری شمالی قرار دارند.  از چشمه های این شهر می توان به چشمه زه کش و یقین آباد اشاره کرد. زاویه فاقد رودخانه دائمی است اما در گذشته نزدیک از مجموع قنات های به هم پیوسته(در برخی منابع تعداد این قنات ها 8 و 16 رشته گزارش شده است. نک: لغت نامه دهخدا: ذیل زاویه؛ در حالی که اهالی زاویه تعداد آنها را در گذشته 15 رشته قنات می دانند)بستر دائمی و جریان رودی به وجود آمده بود که از میانه شهر (حدود مسجد جامع شهر) می گذشت و در اصطلاح محلی به آن «قوشه دیرمان»  می گفتند که لفظی ترکی است و گویا به معنی لشکر آسیاب معنی می دهد.(قوشه: ظاهرا همان واژه قوش به معنای پرنده شکاری و یا به طور کلی پرنده است و دیرمان نیز به معنی آسیاب است؛ البته به گفته یکی از اهالی کهنسال زاویه قوشه به معنای نیروی نظامی و و لشکر یا قشون بوده است و البته توجیه و تغییر این واژه در این عبارت بر من مکشوف نگردید) در گذشته نه چندان دور آب زاویه از طریق آب انبار تامین می شد. بنای این آب انبار موجود است اما بر اثر بی توجهی رو به ویرانی نهاده است. از آنجایی که زاویه و به طور کلی در شهرستان زرندیه ایستگاه هواشناسی و مرکزی برای سنجش باران به تازگی راه اندازی شده است  بررسی میزان مقادیر آماری باران و برف و روزهای یخبدان در زاویه ممکن نیست.

  • حسن سرخیل

نظرات  (۱)

  • قارا گونئی
  • با سلام

    کلمه قوشه یا در اصل قوشا(qosha) به معنی جفت یا دو تایی بوده و معنی قوشا دییرمان، آسیابهای دوگانه میباشد.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی