.::*شهر دارالمومنین و شهید پرور زاویه *::.

زاویه شهر شهدا،شهر اخلاق،شهر ایمان،شهر تولید و شهر علم است و انشاالله باشد. شهر خوب دست یافتنی نیست بلکه ساختنی است

.::*شهر دارالمومنین و شهید پرور زاویه *::.

زاویه شهر شهدا،شهر اخلاق،شهر ایمان،شهر تولید و شهر علم است و انشاالله باشد. شهر خوب دست یافتنی نیست بلکه ساختنی است

.::*شهر دارالمومنین و شهید پرور زاویه *::.

زاویه در طول جغرافیایی 50 درجه و 35 دقیقه و در عرض جغرافیایی 35 درجه و 24 دقیقه قرار گرفته است.(مفخم، 1339:‌ 234)
این شهر در شهرستان زرندیه قرار گرفته و فاصله آن با تهران 80 کیلومتر ، با شهر ساوه 45 کیلومتر و با مر کز شهرستان(شهر مأمونیه) 10 کیلومتر است.
زاویه بنا بر تصویب وزرای عضو کمیسیون سیاسی دفاعی هیئت دولت در سال 1362 ش به شهر تبدیل شد و شهرداری آن تا سال 1386 درجه 4 را در میان شهرداری های کشور حائز بوده است.(نک: آمار شهرداری های کشور در سال 1386)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

فرهنگ و تعلیم وتربیت

جمعه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۳، ۰۳:۰۰ ب.ظ

زاویه به لحاظ ایجاد مدارس به سبک نوین و مدرن یکی از مراکز شهر پیشگام به شمار می آید. مدرسه ابتدایی «بَدر» در این شهر در سال 1305 ش تاسیس شده است. گفته می شود که بانی این مدرسه یکی از روحانیون شهر به نام «حاج آقا امام» بوده تلاش بسیاری برای راه اندازی این مرکز آموزشی صورت داده است(بازماندگان وی در زاویه به امامی شهرت دارند)ساختمان این مدرسه در آغاز استیجاری بوده و بر اثر جابجایی های که در محل مدرسه روی داده، ساختمان قدیمی قابل توجهی از آن بر جای نمانده است. به هر حال از گفته های نقل شده از محتوای آموزشی آن چنین بر می آید که کلاس های آن محتوای مدرن و مطابق با سایر مدارس جدید در ایران را داشته و دارای میز و نیمکت و تجهیزات اولیه مدارس جدید را داشته و مانند مدارس دیگر ایران دوره پهلوی شامل دوره ای شش کلاسه می شده است. با این همه به دلیل بافت مذهبی و سنتی شهر تا سالیان طولانی تنها پسران حق تحصیل داشته اند. امروزه مدرسه ابتدایی پسرانه این شهر به شهدای زاویه مشهور است و مدرسه حضرت زینب(س) دبستان ابتدایی دخترانه زاویه است. زاویه امروزه یک مدرسه راهنمایی دخترانه با نام عترت دارد که در سال سال 1352 ش تاسیس شده و یک مدرسه راهنمایی پسرانه به نام اقبال دارد. دبیرستان پسرانه این شهر به نام فردوسی کار خود را از حدود سال 1337 ش آغاز کرده و امروزه نیز به همین نام مشهور است اما ساختمان آن نسبتا جدید است و دبیرستان دخترانه شهر نیز فاطمیه(س)نام دارد.هنرستان کاردانش با نام خوارزمی نیز در این شهر وجود دارد که من دیپلم خود را از این هنرستان گرفته ام. از مراکز آموزشی زاویه می توان به دبیرستان بزرگ سالان  شهدای محراب و هنرستان بزرگسالان ابن سینا اشاره کرد که هردو در مجموعه ساختمانهای دبیرستان فردوسی قرار دارند.

پیش از مدارس جدید زاویه هماند شهرهای دیگر دارای مکتب خانه بوده و همزمان با ایجاد مدارس جدید، مکتب خانه های قدیمی نیز به حیات خود در این شهر ادامه دادند. برای نمونه اهالی از خانمی به نام «سکینه باجی» به عنوان معلم مکتب یاد می کنند. از قرار معلوم این مکتب در خانه خود معلم برگزار می شده است.

  • حسن سرخیل

نظرات  (۳)

با سلام و عرض خسته نباشید
خیلی عالیه.
با سلام
از اینکه زجمت می کشی و مراکز فرهنگی زاویه را معرفی می کنید باید تشکر کرد امید است موفق وپایدار باشید.
نیک بخش
  • میثم ابراهیمی
  • مطالب مفیدی می نویسی حال کردم ولی فکر کنم تو این مطالب کسی کمکت میکنه نه؟

    پاسخ:
    این مطالب کار آقای یزدان فرخی استاد درس تاریخ است.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی