.::*شهر دارالمومنین و شهید پرور زاویه *::.

زاویه شهر شهدا،شهر اخلاق،شهر ایمان،شهر تولید و شهر علم است و انشاالله باشد. شهر خوب دست یافتنی نیست بلکه ساختنی است

.::*شهر دارالمومنین و شهید پرور زاویه *::.

زاویه شهر شهدا،شهر اخلاق،شهر ایمان،شهر تولید و شهر علم است و انشاالله باشد. شهر خوب دست یافتنی نیست بلکه ساختنی است

.::*شهر دارالمومنین و شهید پرور زاویه *::.

زاویه در طول جغرافیایی 50 درجه و 35 دقیقه و در عرض جغرافیایی 35 درجه و 24 دقیقه قرار گرفته است.(مفخم، 1339:‌ 234)
این شهر در شهرستان زرندیه قرار گرفته و فاصله آن با تهران 80 کیلومتر ، با شهر ساوه 45 کیلومتر و با مر کز شهرستان(شهر مأمونیه) 10 کیلومتر است.
زاویه بنا بر تصویب وزرای عضو کمیسیون سیاسی دفاعی هیئت دولت در سال 1362 ش به شهر تبدیل شد و شهرداری آن تا سال 1386 درجه 4 را در میان شهرداری های کشور حائز بوده است.(نک: آمار شهرداری های کشور در سال 1386)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

آداب و رسوم و سنن در زاویه

جمعه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۳، ۰۳:۰۰ ب.ظ

آداب و تشریفات برگزاری عروسی ها در زاویه با قدری تفاوت در نام مراسم و جزئیات آن تقریبا مشابه با دیگر مناطق ایرانی است. از جمله «کوچک قند»، «بیوک قند»، «حنا»، «گَلین چِخَر» و «دوواخ» رسوم عمده و معمول را تشکیل می داده است. هر یک از واژه ها به آداب مختلفی اشاره دارد که در زمان مجزایی برگزار می شد. دو مرحله نخست محتوا و مضمونی همچون شیرینی خوران و مراسم نامزدی اشاره دارد که امروزه در شهرهای بزرگ معمول است. سپس در مراسم حنا بندان معمول بود که به میهمانان آش شله داده شود. در گلین چخر که شب اصلی عروسی  بود، معمولا با دادن چلو به میهمانان انجام می شد و عروس را به خانه داماد می بردند. مرحله نهایی یعنی دوواخ نیز معادل مراسم پاتخت است که در روز بعد از عروسی انجام می گرفت.

از اعتقادات رایج در میان عموم مردم زاویه که تا چندی پیش انجام می شد قربانی کردن و کشتن به ویژه شتر برای دفع بلاهایی است که در شهر به صورت پیاپی روی می داد. برای نمونه روی دادن خشکسالی، کشتن شدن افراد به دنبال هم در مدتی محدود و زلزله و سایر بلاهای طبیعی مردم زاویه را به قربانی کردن جهت دفع آن وا داشته است.

در زاویه مراسم های شب چله با میهمانی و دید و بازدید برگزار می شده است. این شب برای نو عروسان شب ویژه ای بود و خویشان و بستگان با هدایایی نخستین سال زندگی مشترک او را تبریک می گفتند.

همچنین اسفند ماه در زاویه در نگاه مردم شکل ویژه ای داشت که نشان می داد آنها مشتاق طی شدن زمستان بودند و از همان زمان به تدریج به استقبال نوروز می روند. آنها از اینرو ماه اسفند را به چهار بخش تقسیم می کنند. پنج روز نخست «هوت» پنج روز بعدی «پوت» ، ده روزبعدی  اَهمن و ده روز آخر نیز بهمن خوانده می شود.

مراسم عزاداری محرم در زاویه به صورت ویژه برگزار می شود. از آغاز محرم مصیبت خوانی ها و تعزیه هایی در بازسازی حادثه کربلا در میان شهرهای استان مرکزی بسیار مشهور است. سنت برگزاری مراسم عاشورا و دهه محرم سابقه کهنی در این شهر دارد و چنانکه در بخش مذهب زاویه اشاره شد دارای تعزیه خوانان بسیار مشهوری است و گرمی خاصی به مراسم های دهه محرم می دهد. و این مراسمات تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

  • حسن سرخیل

نظرات  (۶)


باسلام ممنون از مطالبتون حداقل با این کارا اسم زاویه دریادها میمونه.باتشکر از حسن آقا سرخیل

حسن سرخیل

چرت پرت تا چیه واقعا
پاسخ:
چرا چرته؟
خیلی بی خوده
پاسخ:
فقط زد حالی
حسن جان خیلی خوب همه ی رسوم رو گفتید ولی باید بگم متاسفانه یکی دو سالی هست که تعزیه خوانی در ماه محرم به نسبت سالهای قبل کمرنگ شده امیدوارم  با کمک همه ی اهالی شهرمون امسال اینطور نباشد.
  • سیدحسین فاتحی
  • وبلاگ بسیارجالبی آقای حسن سرخیل امیدوارم حرف هایی که دروبلاگ نوشته اید توسط کارکنان شهرزاویه انجام گیرد.
  • محمد ساعدی
  • درود بر جناب سرخیل
    پویا وگویا ونویسا ومهمتر از همه عفت قلم هزار تا بشی حسن اقا
    محمد س

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی